Máme tvrdé jádro a k němu měkký obal, říká Šmarda k „maskované“ ČSSD

27. září 2022

Sociální demokraté si po výsledcích komunálních voleb mohou říct, že mají na čem stavět. Nebo lépe řečeno „na kom“. Po drtivé porážce v loňských sněmovních volbách, po kterých ČSSD v parlamentu skončila, se po posledním hlasování ukázalo, že ČSSD těží především ze známých osobností, které v regionech má. Ty do budoucna vypadají jako jediná šance strany, jestli chce mít lepší výsledky.

michal-smarda-zpravodaj.jpg

Po víkendu může těšit sociální demokraty úspěch primátora Karviné Jana Wolfa, který pod vlajkou ČSSD rozdrtil svoji konkurenci s více než 50procentním ziskem hlasů. Pozadu není ani místopředseda strany Jan Birke, který v Náchodě s kandidátkou „Jan Birke pro Náchod“ doplněnou o nezávislé tváře získal skoro 40 procent hlasů. Nakonec i stranický předseda Michal Šmarda skončil těsně pod 30procentní hranicí se svým „Lepším Novým Městem“.

Jenže ve většině kdysi silných levicových měst, bývalých bašt sociálních demokratů hlavně na severu Čech a Moravy, je dnes už jiný vítěz – hnutí ANO.

Podle politologa Petra Jüptnera z Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy to na první pohled vypadá, že sociální demokracie utrpěla velkou porážku, ale může to pro ni znamenat i odraz ode dna.

„ČSSD díky tomu zjistila, s jakými lidmi může počítat, kdo se k ní stále hlásí. Sociální demokracie nominovala řadu kandidátů prostřednictvím různých sdružení společně s nezávislými či Zelenými. Vzhledem k tomu, že má relativně dost lidí, nějaké zastupitelské mandáty získala a může s tím do budoucna pracovat. Rozhodně to nejsou vítězové, ale získala pevnější základ do budoucna,“ vysvětlil v rozhovoru pro HN Jüptner.

Karvinský primátor Jan Wolf svoji pozici obhájil, většinu má i senátor Petr Vícha v Bohumíně. Oba ve volbách vystupovali napřímo pod značkou ČSSD, ač se tomu slovu předseda sociálních demokratů Michal Šmarda brání.

„Pojem značka pro mě neznamená vůbec nic. Pro mě je strana něco jako dítě, a kdyby se mě někdo zeptal, jaké značky je vaše dítě, nechápal bych, na co se mě ptá. Je to marketingový pojem, kterých je v politice hodně, ale vytrácí se z toho ideje. My se musíme snažit, aby lidé, kteří chtějí hájit odpovědnou politiku, stáli na jedné straně,“ řekl HN Šmarda.

Koalice jsou podle něj poučením z minulých voleb a z úspěchu pravicových stran, které díky tomu vyhrály sněmovní volby. „Snažíme se ze sociální demokracie nedělat uzavřenou sektu, ale udělat z ní centrum lidí, kteří mají sociální odpovědnost a snaží se takovou politiku dělat. To vede k tomu, že kandidátky mají tvrdé jádro v podobě ČSSD a měkký obal, což jsou osobnosti, které se k nám přidávají,“ řekl HN Michal Šmarda, podle které nejde o žádné schovávání pomyslné značky. „Kandiduji v Novém Městě na Moravě za ČSSD, která se spojila s nezávislými osobnostmi a dohromady jsme vytvořili koaliční kandidátku. Takové koalice jsou úspěšné, protože jsou věrohodné. V tomto smyslu to považuji za krok správným směrem,“ dodal Šmarda.

zdroj: Hospodářské noviny, 26. září 2022

Blogy